Ես կառույց և ինքնագնահատական
Фото из missbagira.ru |
Ի՞նչ գիտենք մենք մեր մասին, ինչպե՞ս ենք գնահատում ինքներս մեզ, ինչպե՞ս ենք վարվում: Այս հարցերին պատասխանելով մենք կերտում
ենք
մեր
ԵՍ
համակարգը:
Ես-ը մարդու ինքն իր մասին պատկերացումների, ինքն իրեն գնահատելու, իրեն և ուրիշներին
վերաբերվելու ունակության դրսևորում է, բաղկացած.
վերաբերվելու ունակության դրսևորում է, բաղկացած.
- իմացական բաղադրիչից՝ ինքն իր մասին պատկերացումը որը հիմնվում է ոււրիշների հետ համեմատվելու վրա
- հուզակական բաղադրիչից՝ ինքնագնահատական,
- վարքային բաղադրիչից որը իր հերթին հիմնվում է ես կերպարի և ինքնագնահատականի վրա:
Ես-ը իր ձևավորման ընթացքում անցնում է երեք փուլ.
- Ներդրումների փուլ
- Վերադարձման փուլ
- Արարման փուլ
Երեխայի Ես-ի վերաբերյալ առաջին ակնարկը արվում է երեք տարեկանում, երբ երեխայի մոտ ձևավորվում «Ես-ինքս»(երեխայի ինքնուրույն գործելու ցանկություն) միտումը: Սա Ես-ի գիտակցման
առաջին
ակունքն
է:
Այս
ակունքի
մաքրության
համար
պատասխանատու
է
մանկան
շրջապատը՝
ընտանիքը:
Ընտանիքը
սոցիալականացման
գործընթացի
առաջին
օղակն
է,
գլխավոր
ներդրողը:
Սոցիալականացման գործընթացում երեխայի Ես-ը յուրացնում է կատարվող ներդրումները: Այդ ներդրումները վերածվում են գաղափարների, արժեքների իմաստների մտնում Ես կառույցի մեջ կատարելով ձևավորող դեր: Սոցիալականացման գործընթացի բարձր մակարդակում նա վերադարձնում է կատարված ներդրումները:
Սոցիալականացման գործընթացում երեխայի Ես-ը յուրացնում է կատարվող ներդրումները: Այդ ներդրումները վերածվում են գաղափարների, արժեքների իմաստների մտնում Ես կառույցի մեջ կատարելով ձևավորող դեր: Սոցիալականացման գործընթացի բարձր մակարդակում նա վերադարձնում է կատարված ներդրումները:
Երբ մենք հասկանանք, որ Ես-ը ճկուն կառույց է կհայտնվենք արարման մակարդակում, որտեղ մեր ներուժն է, հնարավորությունների ամբողջական փաթեթը:
Ինքնագնահատականը մարդու սեփական առավելությունները և թերությունները
գնահատելու
ունակությունն
է,
այլ
անձանց
մեջ
գործունեության
ծավալման
կարևորության
մասին
պատկերացումը:
Ինքնագնահատականը յուրօրինակ իմացական կառույց է, որը ընդհանրացնում Ես ի տվյալ ասպեկտի վերաբերյալ անցյալ փորձը և կազմակերպում նոր ինֆորմացիայի տրամադրումը Ես –ի վերաբերյալ:
Մարդը իրեն գնահատում է իրեն այլ անձանց հետ համեմատելով, հավակնությունների մակարդակի և գործունեության արդյունքների միջև կապ տեսնելով:
Ինքնագնահատականը Ես-ի ուժեղ և միաժամանակ խոցելի կողմն է: Սկզբնական շրջանում ինքնագնահատականի բովանդակության մեջ կարևորվում
են
կատարվող
ներդրումները,
որոնք
անհրաժեշտ
են
Ես-ի աճման
համար:
Հասուն տարիքում սակայն մենք շարունակում ենք սպասել դիմացինի գնահատականին: Այդ սպասումը մեզ դարձնում է խոցելի: Մենք մոռանում ենք որ կարող ենք տալ ինքներս մեզ այն ինչը սպասում ենք դիմացինից:
Հասուն տարիքում սակայն մենք շարունակում ենք սպասել դիմացինի գնահատականին: Այդ սպասումը մեզ դարձնում է խոցելի: Մենք մոռանում ենք որ կարող ենք տալ ինքներս մեզ այն ինչը սպասում ենք դիմացինից:
Ջ. Կեխոն առաջարկում էր կազմել 20 կետից բաղկացած ցուցակ, որտեղ կնշեք ձեր յուրօրինակության մասին: Դրանք միայն ձերն են, դուք առանձնահատուկ եք: Ամեքն ունի իր մտածելու, զգալու արձագանքելու կերպը: Անշուշտ կլինեն նմանություններ, բայց յուրօրինակությունը միշտ կխոսի իր մասին: Այս ցուցակի օգնությամբ կատարված բացահայտումները կտանեն դեպի ինքնաճանաչում:
Ինքնաճանաչումը քայլ է կատարելության ճամփին: Իսկ թերությո՞ւնները: Դրանք մեր ամբողջության մասնիկն են: Ռ. Ֆրոստը նշում էր. «Այն ինչ թաքցնում ենք մենք մեր մեջ կառաջացնի անվստահություն այնքան ժամանակ քանի չենք ընդունել, որ այդ թաքցվածը մենք ենք»: Թերություններով հանդերձ մենք անկատար ենք, իսկ ամեն անկատարության մեջ մենք կատարյալ ենք այնպես ինչպես միայն մենք կարող ենք:
Ն. Կոզլովը նշում է. «մեր թերությունները դրանք մեր կողմից անտեսված առավելություններն են»: Թերությունները երևան հանելը կարևոր է, դրանց վրա ֆիքսվելը՝ վտանգավոր: Անթերի լինելու ձգտումը իր մեջ թաքցնում է մարդու հասարակության մեջ փայլելու նրան գոհացնելու ցանկությունը: Սակայն այս ցանկությանը ինքնամոռաց ձգտելը վնասում է, քանի որ միշտ կգտնվի մեկը, ով կխոսի մեր թերությունների մասին: Եթե մենք խոցվում ենք ուրիշի կողմից մեր թերությունների մատնանշումից ուրեմն մեր ինքնագնահատականը մասնավորապես և Ես-ը գլխավորապես վտանգի տակ է:
Ուժեղ ինքնագնահատական ունենալը կարևոր է: Այն սնում և կոփում է մեր Ես-ը: Եթե մանուկ հասակում մեր ինքնագնահատականը մեզ շրջապատողների
ձեռքերում
է,
ապա
ժամանակի
հետ
այդ
մենաշնորհը
պետք
է
մերը
լինի: Մենք կարող ենք գնահատել ինքներս մեզ և դրանից բխում է մեր վարքը, վերաբերմունքը, դիրքորոշումը մարդկանց,
իրադարձությունների
հանդեպ:
«Ամեն ոք չի կարող գնահատել ձեզ»,- նշում է Խ. Բուկայը ու պատմում մի պատմություն.
- Ուսուցիչ ես ինձ այնքան անպետք եմ զգում, ինձ մոտ ոչինչ չի ստացվում: Ի՞նչ անեմ, որ ավելի լավը դառնամ, որ շրջապատողները ինձ ավելի
գնահատեն:
Ուսուցիչը առանց նրան նայելու ասաց.
-Ցավում եմ, բայց չեմ կարող քեզ օգնել: Սկզբում ես պետք է սեփական խնդիրներս լուծեմ, գուցե դրանից հետո… եթե դու ցանկանայիր ինձ օգնել այս հարցը արագ կլուծվեր: Հետագայում էլ գուցե քեզ կարողանայի օգնել:
-Հաճույքով,-կմկմաց երիտասարդը ևս մեկ անգամ համոզվելով, որ իրեն շահագործում են, իր խնդրանքները հետաձգում հետո-ի համար:
-Շատ լավ,- ասաց ուսուցիչը,-ինձ անհրաժեշտ է, որ դու շուկա գնաս և վաճառես այս մատանին մեկ ոսկեդրամից ոչ պակաս գնով: Ես պետք է պարտքերս վճարեմ: Գնա և վերադարձիր որքան հնարավոր է արագ:
Երիտասարդը վերցրեց ուսուցչի մատանին և շտապեց շուկա: Մարդիկ հետաքրքրությամբ ուսումնասիրում էին մատանին
քանի
դեռ
չէին
լսում
գնի
մասին.մեկ ոսկեդրամ:
Մի
մասը
ծիծաղում
էին,
մյուսները՝
շրջվում
ու
հեռանում:
Անցորդներից
միայն
մեկը
համաձայնեց
գնել
մատանին
մեկ
արծաթով,
սակայն
երիտասարդը
չհամաձայնեց
ու
իրեն
անհաջողակ
զգալով
վերադարձավ
ուսուցչի
մոտ:
Նա
շատ
էր
ուզում
ունենալ
այդ
մեկ
ոսկին
տալ
ուսուցչին
ու
ստանալ
իր
հարցի
պատասխանը:
-Ցավում եմ ուսուցիչ, բայց ինձ չհաջողվեց վաճառել մատանին: Մարդիկ երկու արծաթից ավելին չէին առաջարկում:
-Շատ լավ, իսկ այժմ գնա քաղաքի ոսկերիչի մոտ և իմացիր թե որքան է նա գնահատում այս մատանին: Սակայն ինչ գին էլ առաջարկի նա չվաճառես մատանին:
Երիտասարդը շտապեց ոսկերիչի մոտ: Զննելով մատանին ոսկերիչն ասաց.
-Ուսուցչին ասա, որ ես պատրաստ եմ այս մատանու համար վճարել 58 ոսկեդրամ:
- 58 ոսկեդրա՞մ,- զարմացավ երիտասարդը:
-Այո,- ասաց ոսկերիչը,- ես հասկանում եմ, որ ժամանակին այն կվաճառվեր 70 ոկեդրամով, բայց եթե շտապ է…
Երիտասարդը խիստ հուզմունքի մեջ վերադարձավ ուսուցչի մոտ տեղի ունեցածը պատմելու համար:
-Նստիր,- ասաց ուսուցիչը պատմությունը լսելով,-դու ինչպես
և
այս
մատանին
թանկարժեք
է,
անկրկնելի
և
միակ:
Քեզ
կարող
է
գնահատել
միայն
մասնագետը:
Ինչո՞ւ
ես
ցանկանում,
որ
ամեն
պատահական
մարդ
միանգամից
որոշի
քո
իրական
արժեքը:
Այս ասելով իմաստունը վերցրեց մատանին:
© Անի Կուռոյան