Անձնային աճ
Անձնային աճն ընկալվում է որպես որևէ գործընթացի արդյունք և որպես հատուկ գործընթաց, հար և նման աճին` մարդու մեջ բնական կերպով դրսևորվում է այն, ինչ բնությունից է տրված կամ նրա երկրորդ էությունն է դարձել:
«Անձնային աճ» տերմինն ի հայտ է եկել 1960-ական թվականներին և կապված է հումանիստական հոգեբանության նշանավոր
անունների
հետ`
Ռոջերս,
Մասլոու
և
այլք:
Նրանց
համար
անձնային
աճը
ճանապարհ
է,
որը
տանում
է
դեպի
անձի
զարգացման
գլխավոր
նպատակը:
Ա. Մասլոուն այդ նպատակն անվանեց ինքնաիրացում` սեփական հնարավորությունների ամբողջական
բացահայտում:
Ինքնաիրացման
պահանջն
առաջանում
է
մարդու
մոտ,
երբ
նրա
հիմնական
պահանջմունքները
(պաշտպանվածություն,
սնունդ,
պատկանելիություն
որևէ
սոցիալական
խմբի)
բավարարված
են:
Ըստ
Մասլոուի`
ինքնաիրացումն
անձի
զարգացման
իդեալն
է:
Այն
հնարավորություն
է
տալիս
նման
մարդկանց
լինել
անկախ,
ստեղծագործ
բոլոր
ոլորտներում
(հոգեկան,
ֆիզիկական,
հոգևոր),
արդյունավետ,
իրականությունը
փիլիսոփայորեն
ընկալող:
Մեկը նրանցից, ով վերցրել է ինքնաիրացման և դրան տանող անձնային աճի դրոշը, Կառլ Ռոջերսն է: Համաձայն նրա պատկերացումների, ինքնաիրացման ճանապարհին կան մի շարք առանձնահատկություններ՝
• ընդունել
և
հասկանալ
ինքդ
քեզ:
Այսինքն, գիտակցել սեփական պահանջները, հասկանալ իր զգացմունքները և դրդապատճառները,
վստահել
սեփական
ուժերին
և
բավարար
ինքնագնահատական
ունենալ:
• արժեքների
հումանիստական
համակարգ:
Այսինքն,
ուղղվածություն
դեպի
ճշմարիտը-բարին-գեղեցիկը`
հավելած
հետաքրքրասիրության
և
նոր
տպավորությունների
հանդեպ
հակվածություն:
• հարազատների
և
անծանոթների
հանդեպ
վերաբերմունք՝
ինքնաիրացվող
մարդը
վստահում
է
մարդկանց,
միտված
է
համագործակցելու,
հակված
չէ
կիսել
սոցիալական
կարծրատիպերը:
• այսպիսի
մարդու
կյանքի
հանդեպ
վերաբերմունքն
անկախ
է,
իր
արարքների
պատասխանատվությունը
նա
չի
գցում
ոչ
մեկի
վրա,
ստեղծագործ
է,
«ներկա
կյանքը»
չի
թողնում
ապագային,
բավարարված
է
իր
կյանքով:
Ինքնաիրացվող մարդը հասուն անհատականություն է` անընդհատ
աճի,
զարգացման,
ինքնակատարելագործման
ընթացքի
մեջ
և
շարժվում
է
դեպի
սեփական
անձնային
հնարավորությունների
բացահայտման
ուղով`
խորը
զգալով
իր
առաքելությունը:
Եթե ամփոփենք մեր պատկերացումները հասուն անձի մասին, կստացվի, որ հասուն անձն իր մեջ ներառում է հետևյալ որակները, հատկությունները և հմտությունները՝
• բավականին
բարձր
ինքնագնահատական.
• հարաբերական
անկախություն
և
ինքնուրույնություն.
• ակտիվ
կյանքի
և
նպատակների
առկայություն.
• կենսական
դժվարությունները
հաղթահարելու
ունակություն.
• սեփական
զգացմունքներրը
համարժեք
ընդունելու
և
դրանց
զարգացմանը
հնարավորություն
տալու
կարողություն.
• տարբեր
զգացմունքների
ընդունման
կարողություն`
ուրախություն,
ցավ,
թախիծ.
• մենակ
լինելու
կարողություն.
• սեփական
մարմնի
հանդեպ
դրական
վերաբերմունք
• ազատություն
մանկության
զարգացման
չհաղթահարված
փուլերի
ախտաբանական
սևեռումներից,
պարտադրված
կոմպլեքսներից
և
կարծրատիպերից:
Դրանցից
ազատվելն
ուղղակի
անհրաժեշտություն
է:
• զարգացման
նախորդ
փուլերում
պակասորդի
բացակայություն
(սնունդ,
ուշադրություն,
սեր,
գիտելիք
և
այլն):
Դրանք
համապատասխան
եղանակով
պետք
է
փոխհատուցվեն
և
հարթվեն.
• այլ մարդուն
հարգելու
ընդունակություն
• ապրումակցելու`
դիմացինի
դրության
մեջ
մտնելու
և
կարեկցելու
ընդունակություն.
• այլ մարդու
հետ
մասնակի
նույնականացման
ընդունակություն
(այլ
մարդու
«մաշկի»
մեջ
մտնելու,
ցանկացած
իրավիճակում
նրա
դիրքում
կանգնելու
կարողություն).
• այլ մարդկանց
հետ
փոխհարաբերություններ
հաստատելու,
պաշտպանելու
և
պահպանելու
ընդունակություն:
Անձնային աճ է համարվում ներքին ազատության ընդլայնման գործընթացը` անձի արդիականացումը;
Արդիականացման հետևանքներն են՝
• սուպեր-էգոյի
(ներքին
գրաքննիչի)
ճնշող
ներգործության
համահարթում
• ստեղծագործական
կարողությունների
աճ.
• սեփական
անձի
և
իրականության
(այնպիսին,
ինչպիսին
կա)
խորքային
ընդունում.
• հանդուրժողականության
աճ
(այլոց
համոզմունքների
հանդեպ
համբերատարություն)
• անկախություն
սոցիալական
միջավայրից,
օտար
կարծիքներից
և
բարոյագիտական
պատկերացումներից
• ձգտում
դեպի
նորույթն
և
բացվածություն
նոր
փորձին
ընդառաջ
• անմիջական
և
բնական
վարք.
• դասային
տիպի
փոխհարաբերություններից
անցում
փոխլրացնողի
• խորին
ինքնավստահության
զգացում.
• ինքնաիրականացումն
անհրաժեշտ
է
մարդկանց,
ովքեր
իրենց
առջև
լուրջ
նպատակներ
են
դնում
և
ցանկանում
են
հասնել
դրանց:
Ինքնաիրացման գործընթացն ենթադրում է խորը համակարգային աշխատանք սեփական
անձի
վրա,
ինչպես
հոգեկան,
այնպես
էլ
մտավոր
մակարդակներում:
Դրա
համար
անհրաժեշտ
են
բավական
դրդապատճառներ
և
ռեֆլեքսիայի
(անձի
կողմից
սեփական
ներքին
հոգեկան
վիճակների
ճանաչման
գործընթաց)
ընդունակություն:
հեղինակ վերցված է http://atsh.am